Zalet placu zabaw jest wiele. Przede wszystkim znajdują się one na świeżym powietrzu i zachęcają do aktywności fizycznej, która jest niezbędna w procesie wzrostu i wzmacniania układu kostnego dzieci. Place zabaw są świetnym pomysłem na spędzanie wolnego czasu i dają okazję do treningu umiejętności społecznych. Dziecko na placu zabaw uczy się współpracy, współzawodnictwa i kreatywności a także funkcjonowania w grupie rówieśników i nawiązywania relacji. Place zabaw sprzyjają także pracy układu nerwowego oraz mózgu, gdyż zabawa i ruch dostarczają wielu potrzebnych bodźców. Dzieci uczą się kontrolować własne ciało, ćwiczą równowagę i koordynację oraz planowanie swoich ruchów. Ogólnie sumując place zabaw stwarzają okazję do pozytywnego spożytkowania dziecięcej energii.
Dziecko na placu zabaw i jego bezpieczeństwo
Konstrukcja placu zabaw powinna uniemożliwiać dzieciom poniżej 3.roku życia dostępu do sprzętów przewidzianych dla starszaków. Bezpieczeństwo w głównej mierze zależy od rodziców i opiekunów, natomiast asysta dorosłych w przypadku małych dzieci jest niezbędna. O bezpieczeństwie publicznych placów zabaw decyduje przede wszystkim ich lokalizacja, ogrodzenie oraz odpowiednie wyposażenie. Z reguły usytuowane są one w miejscach oddalonym od ruchliwej ulicy, często ogrodzone ale niestety rzadko ocienione. Każdy plac zabaw ma swój strategiczny punkt, jakim jest piaskownica, a nieopodal niego różnego rodzaju huśtawki, zjeżdżalnie, karuzele czy koniki na sprężynach dla maluchów. Pod okiem opiekunów dziecko z powodzeniem może sprawdzić przydatność tych sprzętów. Umieszczanie urządzeń nie może być jednak przypadkowe a nad całością powinni czuwać specjaliści. Dla rozwoju dziecka ważny jest zarówno rodzaj sprzętu jak i materiał z jakiego został wykonany.
Przyjrzyjmy się sprzętom z placu zabaw.
1. Piaskownica nie stwarza ograniczeń wiekowych. Dotykanie piasku pobudza receptory w rękach i jest całkowicie odmiennym doznaniem od tego podczas zwykłej zabawy. Nawet stawianie babek z piasku ma swoje ukryte znaczenie, gdyż doskonali precyzję i koordynację ruchów.
2. Huśtawka jest dostosowana do wieku użytkowników. Dla najmłodszych do 3 roku życia przeznaczone są stabilne huśtawki z oparciem i poprzeczką zabezpieczającą. Bujanie się na huśtawce ćwiczy utrzymywanie równowagi, koordynację ruchów, a także siłę mięśni nóg, tułowia i ramion.
3. Drabinki świetnie sprzyjają pracy obu półkul mózgowych dzięki naprzemiennym ruchom rąk i nóg. Wspinanie się ćwiczy równowagę, koordynację ruchów i siłę rąk.
4. Karuzela dla dzieci jest przede wszystkim treningiem utrzymywania równowagi. Rozkręcanie jej wymaga od dziecka włożenia siły i panowania nad ruchem.
5. Zjeżdżalnia uczy balansowania własnym ciałem i przyjmowania takiej pozycji, żeby prawidłowo zjechać i nie upaść na końcu na pupę. W znacznym stopniu jest więc ćwiczona równowaga. Oczywiście, młodsze dzieci wymagają asekuracji.
ZOBACZ RÓWNIEŻ: